Clicca sul tasto ON AIR e ascolta FRANK JULIAN & TALIJA PROJECT
In diretta PER UNA SETTIMANA SU
THUNDER ROCK STATION dove il rock non si ferma mai!
INDIE STORM INTERVIEW:
FRANK JULIAN & TALIJA PROJECT
Benvenuti nel futuro della musica con INDIE STORM, il palcoscenico che illumina i talenti emergenti del panorama indipendente.
Il quarantaseiesimo appuntamento si apre con FRANK JULIAN & TALIJA PROJECT, che ci propongono BUSKER- Frank Julian e INTRUSION - Talija project
Un'esperienza esclusiva per scoprire il cuore pulsante della scena musicale indipendente e i suoni che definiranno le prossime tendenze.
Per informazioni scrivete a info@thunderrock.it.
ENGLISH VERSION : Frank Julian & Talija Project
Welcome to the future of music with INDIE STORM, the stage that shines a light on emerging talents from the independent scene.
The forty-fifth edition kicks off with FRANK JULIAN & TALIJA PROJECT, presenting BUSKER-Frank Julian and INTRUSION - Talija project
An exclusive experience to discover the beating heart of independent music and the sounds that will shape the trends to come.
For more information, contact info.
FRANK JULIAN
Intervista scritta a cura di Arianna Rebel
1. Come è nata la vostra band?
Il progetto Frank Julian nasce precisamente nel lontano 2009, da quando cominciai a studiare composizione. In me sentivo un’innata voglia di dar voce alla mia musica.
2. Quali sono le vostre principali influenze musicali?
Le mie influenze (stando sul generico) sono prevalentemente rock e metal, se devo essere più preciso preferisco il progressive.
3. Come descrivereste il vostro stile musicale?
Il mio stile musicale descriverei pieno di “colpi di scena”.
4. Qual è il significato dietro il nome della vostra band?
Diciamo che non c’è un grande significato, più che altro Frank Julian sarebbe il mio vero nome e cognome “inglesizzato”, ovvero Francesco (Frank) Giuliano (Julian).
5. Qual è stata la vostra esperienza più memorabile durante un concerto?
L’esperienza memorabile è vedere il pubblico coinvolto mentre ascolta la tua musica.
6. Come nasce una vostra canzone?
Di norma un mio brano nasce quando mi alleno col basso elettrico oppure quando ho un riff che mi ronza in testa e cerco di tradurlo col basso scrivendolo poi su spartito per non dimenticarlo.
7. Qual è il processo di scrittura dei testi?
Per lo più io scrivo musica strumentale, ho scritto solo una volta un testo per un mio brano dal titolo ReBorn, però da li ho scoperto che non fa tanto per me.
8. Come decidete quali canzoni includere in un album?
Dipende dal contesto e da quanti brani ho scritto in quel periodo.
9. Avete qualche rituale particolare prima di entrare in studio di registrazione?
Personalmente no! Una volta pronto lo spartito parto subito con le registrazioni.
10. Qual è stata la canzone più difficile da scrivere e perché?
Secondo me i pezzi più complessi da scrivere sono stati tutti i brani contenuti sul disco G1rl5 e Talija. Sono stati complessi perché per quanto riguarda G1rl5 ogni nome rappresenta una ragazza
realmente esistente e descritta musicalmente, mentre per Talija è stato più un brano sperimentale sia nei suoni che nel genere.
11. Qual è la cosa più strana che vi sia mai successa in tour?
Purtroppo non ho mai fatto un tour.
12. Come gestite la vita in tour e il tempo lontano da casa?
Io penso sia pesante ma allo stesso tempo molto formativo.
13. Qual è il vostro luogo preferito dove suonare?
Nella mia poca esperienza live, io ho suonato nelle piazze e nei teatri e devo dirti che li preferisco entrambi anche perché il palco in generale è un’esperienza unica.
14. Avete qualche aneddoto divertente da condividere sui vostri viaggi?
Purtroppo no!
15. Come mantenete l’energia e la motivazione durante lunghi tour?
Quando ne farò uno, te lo dirò!
16. Cosa possiamo aspettarci dal vostro prossimo album?
Non so se ci sarà un prossimo album o EP, ma sicuramente un nuovo singolo in arrivo intitolato V3cn4.
17. Avete collaborazioni in programma con altri artisti?
Io collaboro con Talija Project, lei sta lavorando ad un suo nuovo disco, ma in questo progetto mi occuperò più che altro della post-produzione (mixing & mastering)
18. Quali sono i vostri obiettivi a lungo termine come band?
Il mio obiettivo sarebbe riuscir a lavorare con la musica, però vivendo in Italia ogni giorno che passa scopro che tutto ciò è una lobbie per pochi eletti o per chi vuole il sistema.
19. C’è qualche genere musicale che vorreste esplorare in futuro?
Al mio prog vorrei inserire delle piccole parti Djent, così giusto per sperimentare e vedere come suona nel complesso.
20. Quali sono i vostri piani per il prossimo anno?
Quello che si pianifica ogni anno... Tentare di conquistare il mondo!
21. Qual è il vostro album preferito di tutti i tempi?
Ti do alcuni dei titoli delle mie bandpreferite:
- The Dark Side Of The Moon (Pink Floyd)
- Wish You Were Here (Pink Floyd)
- Eye in the sky (Alan Parsons Project)
- Walls of Jericho (Helloween)
- Better Than Raw (Helloween)
- Permanent Waves (Rush)
- Moving Pictures (Rush)
- Power Plant (Gamma Ray)
- Empire of the Undead (Gamma Ray)
22. Cosa fate nel tempo libero quando non siete impegnati con la musica?
Musica?!
23. Qual è stato il momento più significativo della vostra carriera?
Aver pubblicato il mio primo brano... Psycho Night (brano di apertura del disco ReBorn)
24. Come vi rilassate dopo un concerto?
Mi concedo un cicchetto di assenzio post serata una volta arrivato a casa.
25. Qual è il miglior consiglio che avete ricevuto nella vostra carriera musicale?
Ne vale la pena! Perché fermarsi dopo tutti questi sacrifici?
Recensione a cura di Vins
FRANK JULIAN - Busker
Brano strumentale questa alternative version di "Busker".
Un intro Funk creato apposta per distrarre e fuorviare ci riporta alla mente i "R. A. T. M.", I "R.H.C.P." e i "Primus" ma è solo fumo negli occhi, tant'è che quando partono le keyboards ci si rende conto di aver fatto male i conti, e ci si ritrova in quel mondo tanto caro a "Dream Theater" e ai fans del Prog Metal, ma... C'è un ma.
Non so se non ricordo o la mia pigrizia in questi ultimi anni non mi aiuta, ma non credo di aver mai sentito inserti di musica elettronica usati in questo modo in un classico del genere, cosa che da un sapore tutto nuovo all'orecchio, quasi una jam con "Jean-Michel Jarre".
Ancora più sorprendente continuando l'ascolto, risulta un inusuale base house/dance (?) che a mio gusto personale la rende originale senza sminuirla, e anzi la spinge, e ci spinge ad immaginarla durante un rave.
Se il prog è nato per essere "progressivo", questa "Busker" entra di diritto nel nuovo millennio come fonte di ispirazione ed esplorazione.
Ascoltare per credere.
Vins
Biografia
Sono Francesco Giuliano in arte Frank Julian.
Comincio il mio percorso musicale a 16 anni come batterista unendo poi lo studio del basso, chitarra e tastiera. Dopo una lunga esperienza live, nel 2017 pubblico il mio primo album, SNES Project, una raccolta di dieci brani rivisitati in chiave power metal delle classiche OST (Original Sound Track) di videogiochi delle console Nintendo e Super
Nintendo.
Un periodo piuttosto complicato della mia vita, ispira il mio secondo album strumentale ReBorn, pubblicato a Novembre del 2019.
Nel frattempo mi diverto a pubblicare video su YouTube di diverse cover di brani di colonne sonore, in cui eseguo o arrangio parti mancanti di batteria. Il 10 aprile 2020 ho l’onore di duettare con Mike Terrana in questo video: Mike Terrana feat Frank Julian - 2112: Overture / The Temples of Syrinx (Tribute Rush & Neil Peart).
Tra la fine del 2019 e il 2020 inizia il progetto G1RL5 di cui rilascio i primi tre singoli: Aur0r4, R174 e T1z14n4 S3it4n. Questo concept album racconta con brani strumentali l’impatto emotivo che hanno avuto delle relazioni vissute, brani con cui cerco di descrivere le varie personalità delle amiche e compagne coinvolte.
L’intero album verrà pubblicato e distribuito il 23 aprile 2022 e contemporaneamente ho rilasciato Travel With Your Mind, rieditato a colonna sonora per l’audio fiction Freerian Chronicles realizzata da Progetto Inediti; Vortice il 29 Giugno e Aria Di Tensione (Remastered EP) il 30 Settembre dello stesso anno.
Amo profondamente il progressive rock, genere con il quale mi esprimo meglio e che, insieme alla musica in generale, mi ha sempre aiutato a vivere cercando di superare gli ostacoli e proiettato verso il futuro. Il mio amore per la musica esiste da sempre e i miei primi ascolti sono quelli di mio padre: vinili degli Alan Parsons Project, Pink Floyd e di tutta la musica del suo periodo.
Non solo ascolto e composizione, la musica è la mia passione a 360°: parlo della radio.
Inizio come speaker presso LimiteSintonia, web radio milanese, con il format Conduzioni Radiofoniche Milanesi a Palermo nel quale ho avuto l’onore di intervistare artisti come: Roland Grapow (ex-chitarra Helloween e chitarrista attuale dei Masterplan), Mike Terrana (batterista), Jean-Michel Byron (Ex-cantante Toto) e Fabio Perversi (Matia Bazar), oltre che intervistare artisti emergenti del panorama underground italiano.
Il 15 dicembre 2019 inauguro Studio Blue Radio di cui sono direttore artistico e speaker.
Attualmente seguo il progetto Talija Project, in cui svolgo il ruolo di musicista esecutore e produzione audio.
Attualmente sono studente presso la AMF Scuola di musica moderna di Ferrara, alunno del Maestro Andrea Taravelli.
Ho una forte passione per l’informatica e mi sono qualificato perito capo tecnico informatico, Web Graphic & Visual Designer, inserendo lo studio di software e di DAW dedicati e utilizzati in ambito musicale.
Mixing & mastering engineer qualificato.
Written interview by Arianna Rebel.
1. How did your band come to life?
The Frank Julian project was born back in 2009, when I started studying composition. I felt a natural urge to give voice to my music.
2. What are your main musical influences?
My influences, broadly speaking, are mostly rock and metal. If I had to be more specific, I’d say I prefer progressive.
3. How would you describe your musical style?
I’d describe my musical style as full of “plot twists.”
4. What’s the meaning behind your band’s name?
Let’s say there’s no deep meaning. Frank Julian is basically my real name and surname “Anglicized”: Francesco (Frank) Giuliano (Julian).
5. What’s been your most memorable concert experience?
The most memorable experience is seeing the audience truly engaged while listening to your music.
6. How does one of your songs come to life?
Usually, a song is born while I’m practicing on the electric bass or when a riff keeps buzzing in my head and I try to translate it through the bass, writing it down on sheet music so I don’t forget it.
7. What’s your lyric-writing process?
I mostly write instrumental music. I’ve only written lyrics once, for a track called “ReBorn,” but that’s when I realized it’s not really my thing.
8. How do you decide which songs to include in an album?
It depends on the context and how many tracks I’ve written during that period.
9. Do you have any special rituals before entering the recording studio?
Personally, no! Once the sheet music is ready, I jump straight into recording.
10. What’s been the hardest song to write and why?
I think the most complex tracks to write were all the ones on the albums G1rl5 and Talija. G1rl5 was challenging because each title represents a real girl, musically portrayed. Talija was more of an experimental piece, both in sound and genre.
11. What’s the weirdest thing that’s ever happened to you on tour?
Unfortunately, I’ve never been on tour.
12. How do you handle life on tour and time away from home?
I think it’s tough but also very educational.
13. What’s your favorite place to perform?
With my limited live experience, I’ve played in squares and theaters, and I must say I love both. The stage itself is always a unique experience.
14. Any funny anecdotes from your travels?
Sadly, no!
15. How do you keep your energy and motivation up during long tours?
When I go on one, I’ll let you know!
16. What can we expect from your next album?
I’m not sure if there’ll be another album or EP, but a new single is definitely on the way, titled V3cn4.
17. Do you have any upcoming collaborations with other artists?
I collaborate with Talija Project. She’s working on a new album, and I’ll mostly be handling post-production (mixing & mastering) for it.
18. What are your long-term goals as a band?
My goal is to make a living through music. But living in Italy, I realize more and more each day that it’s a system reserved for a select few or for those who play by its rules.
19. Is there a musical genre you’d like to explore in the future?
I’d like to add some Djent elements to my prog, just to experiment and see how it sounds overall.
20. What are your plans for the coming year?
The same plan as every year... Try to take over the world!
21. What’s your all-time favorite album?
Here are a few titles from my favorite bands:
-
The Dark Side Of The Moon (Pink Floyd)
-
Wish You Were Here (Pink Floyd)
-
Eye in the Sky (Alan Parsons Project)
-
Walls of Jericho (Helloween)
-
Better Than Raw (Helloween)
-
Permanent Waves (Rush)
-
Moving Pictures (Rush)
-
Power Plant (Gamma Ray)
-
Empire of the Undead (Gamma Ray)
22. What do you do in your free time when you're not making music?
Music?!
23. What’s been the most meaningful moment of your career?
Publishing my first track... Psycho Night, the opening song of the ReBorn album.
24. How do you unwind after a concert?
I treat myself to a shot of absinthe once I get home after the show.
25. What’s the best advice you’ve received in your music career?
It’s worth it! Why stop after all these sacrifices?
Review by Vins
An instrumental track, this alternative version of “Busker”.
A Funk intro, deliberately crafted to distract and mislead, instantly brings to mind R.A.T.M., R.H.C.P., and Primus. But it’s only smoke and mirrors, because once the keyboards kick in, you realize you’ve miscalculated, and suddenly you’re transported into that world so beloved by Dream Theater and Prog Metal fans. But… there’s a twist.
Maybe it’s my memory failing me, or maybe just my laziness in recent years, but I don’t recall ever hearing electronic inserts used this way in a classic of the genre. It gives the ear a completely fresh flavor, almost like a jam session with Jean-Michel Jarre.
Even more surprising as the track unfolds, an unusual house/dance (?) foundation emerges. To my personal taste, it makes the piece original without diminishing it—in fact, it pushes it further, urging us to imagine it blasting during a rave.
If prog was born to be progressive, then this “Busker” rightfully enters the new millennium as a source of inspiration and exploration.
Listen to believe.
—Vins
Biography.
I’m Francesco Giuliano, known artistically as Frank Julian.
I began my musical journey at the age of 16 as a drummer, later expanding my studies to bass, guitar, and keyboard. After a long period of live performance experience, in 2017 I released my first album, SNES Project, a collection of ten power metal reinterpretations of classic OSTs (Original Sound Tracks) from Nintendo and Super Nintendo console video games.
A rather difficult period in my life inspired my second instrumental album, ReBorn, released in November 2019.
Meanwhile, I enjoyed publishing YouTube videos featuring various soundtrack covers, where I performed or arranged missing drum parts. On April 10, 2020, I had the honor of performing a duet with Mike Terrana in the video: Mike Terrana feat Frank Julian – 2112: Overture / The Temples of Syrinx (Tribute to Rush & Neil Peart).
Between late 2019 and 2020, I began the G1RL5 project, releasing the first three singles: Aur0r4, R174, and T1z14n4 S3it4n. This concept album uses instrumental tracks to narrate the emotional impact of past relationships, aiming to musically portray the personalities of the friends and partners involved.
The full album was released and distributed on April 23, 2022. At the same time, I released Travel With Your Mind, re-edited as the soundtrack for the audio fiction Freerian Chronicles, produced by Progetto Inediti; Vortice on June 29; and Aria Di Tensione (Remastered EP) on September 30 of the same year.
I have a deep love for progressive rock, a genre that best expresses who I am and has always helped me navigate life’s challenges and look toward the future. My passion for music has always been with me, and my earliest listening experiences were shaped by my father’s vinyl collection: Alan Parsons Project, Pink Floyd, and the music of his era.
But music isn’t just about listening and composing, it’s my passion in every sense, including radio.
I started as a radio host at LimiteSintonia, a Milan-based web radio, with the format Conduzioni Radiofoniche Milanesi a Palermo, where I had the honor of interviewing artists such as Roland Grapow (former Helloween guitarist and current Masterplan guitarist), Mike Terrana (drummer), Jean-Michel Byron (former Toto vocalist), and Fabio Perversi (Matia Bazar), as well as emerging artists from the Italian underground scene.
On December 15, 2019, I launched Studio Blue Radio, where I serve as artistic director and host.
Currently, I’m involved in the Talija Project, contributing as a performing musician and audio producer.
I’m also a student at AMF – Modern Music School in Ferrara, under the guidance of Maestro Andrea Taravelli.
I have a strong passion for computer science and hold a qualification as Chief Technical Computer Expert, Web Graphic & Visual Designer, with a focus on music-related software and DAWs.
Certified mixing & mastering engineer.
OFFICIAL VIDEO:
FRANK JULIAN
COVER OF THE ALBUM
Discography
TALIJA PROJECT
Intervista scritta a cura di Arianna Rebel
1.Quali sono le vostre principali influenze musicali?
Tante e diverse, perché ascolto di tutto. Per lo stile e la composizione una grande fonte d’ispirazione è Moby, ma mi ispirano anche le atmosfere dei REM e Marilyn Manson. Della nuova leva mi coinvolge di più il punto di vista della produzione, escono lavori di altissimo livello tecnico, li apprezzo molto, ma è un discorso generale, non saprei indicare un artista in particolare.
2.Come descrivereste il vostro stile musicale?
Lo stile di Talija Project è un crossover di generi, dall’elettronica all’indie, al rock, al pop... dipende cosa serve al brano.
3.Qual è il significato dietro il nome della vostra band?
Il nome Talija me l’ha dato mio padre, stava guardando una fotografia in cui guardavo qualcosa di lato, e ha esclamato “taligghia”... o qualcosa di simile in calabrese, non parlo calabrese. Mi sono
ricordata di questa cosa quando è mancato e l’ho adottato come nome d’arte, addolcendolo in Talija. Ho scoperto poi che in lituano vuol dire “vita”, almeno così dice google. Ho aggiunto Project
perché mi piace l’idea che sia una sorta di spazio di condivisione di idee, mi piace coinvolgere persone che amano la musica.
4.Come nasce una vostra canzone?
Dipende, può nascere da un motivo che mi ronza in testa per giorni, oppure da una frase dalla quale sviluppo un testo, oppure una semplice sperimentazione di suoni.
5.Come decidete quali canzoni includere in un album?
Mi piace che dietro a un album ci sia un concetto, una narrazione. In base all’argomento scelgo i brani e non importa se convergono sia l’italiano che l’inglese o generi diversi (magari non troppo,
un minimo di logica e gusto ci vogliono sempre).
6.Qual è stata la canzone più difficile da scrivere e perché?
Non tanto da scrivere, quanto da arrangiare: No one can hear me. È un brano con cui non riesco a far pace. Mi sono arresa alla versione che ho pubblicato, che in genere suscita entusiasmo tra l’altro, ma c’è qualcosa che mi fa dire che non sono soddisfatta.
7.Cosa possiamo aspettarci dal vostro prossimo album?
Di tutto. Nei testi è pungente e nella musica diamo sfogo a ogni contaminazione possibile. Ci stiamo lavorando.
8.Qual è il vostro album preferito di tutti i tempi?
Sono due: Jagged Little Pill di Alanis Morissette, perché mi ha dato la spinta a iniziare a fare musica quando ero adolescente (credo che non siamo in pochi); e Bionic di Christina Aguilera, album sottovalutato e di cui, onestamente, molti brani li salto; ma rimane importante perché, per un qualche motivo, mi ha aiutato a passare le prime fasi della morte di mio padre: forse la voce, le atmosfere, non lo so, mi dava serenità e da allora è rimasto un album importante.
9. Qual è il miglior consiglio che avete ricevuto nella vostra carriera musicale?
Di non essere prolissa. Questo implica di aver ben chiaro che cosa si vuole esprimere, aiuta a trovare un linguaggio diretto e in grado di accogliere l’ascoltatore. Altra cosa che ho imparato, ma da sola, è mettere il proprio ego da parte, bisogna comprendere cosa la musica richiede in quel particolare contesto, capire cosa c’è bisogno di fare per creare quella determinata sensazione e mettersi al servizio. Il ché significa anche dover mettere da parte la voglia di far sentire come siamo bravi a fare gli acuti o i virtuosismi.
Recensione a cura di Vins
TALIJA PROJECT - Intrusion
Intro new pulp per questa "Intrusion" di "TALIJA PROJECT", tanto bello da rievocare i "Garbage" dei bei tempi, e se questo non bastasse per invogliare l'audience, più il brano avanza e più si fa interessante.
Echi di elettro industrial, vedi "White Zombie" e "Therapy?", e se ancora non siete contenti, c'è anche una bella esplosione di chitarre Grunge cattivissime, il tutto sapientemente miscelato per riportarci ufficialmente ai migliori anni 90 che furono, facendo così la gioia dei miiardi di fans a cui mancano certe sonorità alternative.
Come dite? Ancora non vi basta?!
Che ne dite di un bel ritornello catchy che ti si incolla nel cervello e ti ritrovi a canticchiarlo in strada, e di una voce perfettamente amalgamata ed effettata come il mix richiede?!
Questa è "Intrusion" di "Talija Project"
Butch Vig ne sarebbe orgoglioso.
Vins
Biografia
Inizia a scrivere canzoni per combattere la noia di vivere in mezzo a tanta natura: è ancora troppo giovane per capire a fondo la fortuna che ha! Adesso che vive nel bel mezzo della Bassa Padana, lo ha pienamente realizzato.
Dopo anni di produzioni acustiche (e non) con brani di piglio pop-rock, decide di cimentarsi in prima persona con gli arrangiamenti dei suoi brani e intraprende una stagione elettronica che poi si amplierà sempre di più alla contaminazione di generi.
Tra il 2009 e il 2012 ha musicato due opere teatrali frutto di sessioni di teatro terapia nell’ambito della riabilitazione psichiatrica: con Gli Attivi Compagni, sono andati in scena su diversi palchi “Oracoli” (diretta da Michele Zizzari) e “Le Stagioni della Vita” (diretta da Filippo Plancher), tra cui anche il Teatro Sala Estense di Ferrara. In veste di musicista/rumorista ha partecipato al progetto in collaborazione con un team multidisciplinare che ha permesso di portare avanti questa importantissima attività nell’ambito della terapia psichiatrica.
Collabora con Frank Julian nella gestione di Studio Blue Radio.
Written interview by Arianna Rebel.
1. What are your main musical influences?
Many and varied, because I listen to everything. In terms of style and composition, a major source of inspiration is Moby, but I’m also drawn to the atmospheres of R.E.M. and Marilyn Manson. As for newer artists, I’m more intrigued by the production side, there’s some incredibly high-level technical work coming out. I really appreciate it, but it’s more of a general observation; I couldn’t name a specific artist.
2. How would you describe your musical style?
Talija Project’s style is a crossover of genres, from electronic to indie, rock to pop... it depends on what the song needs.
3. What’s the meaning behind your band’s name?
The name Talija was given to me by my father. He was looking at a photo where I was gazing sideways and exclaimed “taligghia”... or something like that in Calabrian dialect, I don’t speak Calabrian. I remembered that moment after he passed away and adopted it as my stage name, softening it to Talija. I later discovered that in Lithuanian it means “life,” at least according to Google. I added “Project” because I like the idea of it being a space for sharing ideas. I enjoy involving people who love music.
4. How does one of your songs come to life?
It depends. Sometimes it starts with a melody that’s been stuck in my head for days, other times with a phrase that I build lyrics around, or simply through sound experimentation.
5. How do you decide which songs to include in an album?
I like albums to have a concept, a narrative. Based on the theme, I choose the tracks, and it doesn’t matter if they mix Italian and English or different genres (though not too wildly; a bit of logic and taste is always needed).
6. What’s been the hardest song to write and why?
Not so much to write, but to arrange: No One Can Hear Me. It’s a track I can’t quite make peace with. I settled on the version I released, which usually gets a great response, by the way, but there’s something about it that still makes me feel unsatisfied.
7. What can we expect from your next album?
Everything. The lyrics are sharp, and musically we’re letting loose with every possible contamination. We’re working on it.
8. What’s your all-time favorite album?
There are two: Jagged Little Pill by Alanis Morissette, because it gave me the push to start making music when I was a teenager (I think I’m not alone in that); and Bionic by Christina Aguilera, an underrated album, and to be honest, I skip quite a few tracks. But it remains important because, for some reason, it helped me through the early stages of my father’s death. Maybe it was the voice, the atmospheres, I don’t know, it gave me peace, and since then it’s stayed close to my heart.
9. What’s the best advice you’ve received in your music career?
Not to be wordy. That means having a clear idea of what you want to express, it helps you find a direct language that welcomes the listener. Another thing I’ve learned on my own is to set your ego aside. You need to understand what the music demands in that particular context, figure out what’s needed to create a specific feeling, and serve that purpose. Which also means letting go of the urge to show off how good you are at hitting high notes or doing vocal acrobatics.
Review by Vins
TALIJA PROJECT – Intrusion
A new pulp intro for this “Intrusion” by Talija Project, so good it instantly recalls the glory days of Garbage. And if that alone isn’t enough to draw the audience in, the track keeps getting more intriguing as it unfolds.
Echoes of electro-industrial, think White Zombie and Therapy?, and if you’re still not satisfied, there’s a fierce blast of grunge guitars—raw, dirty, and powerful. All of it masterfully blended to officially transport us back to the best of the ’90s, delighting the millions of fans who still crave those alternative sounds.
What’s that? Still not enough?!
How about a catchy chorus that sticks in your head until you find yourself humming it down the street, paired with a female voice perfectly layered and processed just as the mix demands?
This is “Intrusion” by Talija Project.
Butch Vig would be proud.
—Vins
Biography.
She begins writing songs to fight the boredom of living surrounded by so much nature: she is still too young to fully understand the fortune she has! Now that she lives in the heart of the Bassa Padana, she has completely realized it.
After years of acoustic (and non-acoustic) productions with pop-rock flavored tracks, she decides to personally take on the arrangements of her songs and embarks on an electronic season that will gradually expand into a contamination of genres.
Between 2009 and 2012, she composed music for two theatrical works born from theater therapy sessions within the field of psychiatric rehabilitation: together with Gli Attivi Compagni, they performed on several stages Oracoli (directed by Michele Zizzari) and Le Stagioni della Vita (directed by Filippo Plancher), including the Teatro Sala Estense in Ferrara. As a musician/noise-maker, she took part in the project in collaboration with a multidisciplinary team that made it possible to carry forward this very important activity in the field of psychiatric therapy.
She collaborates with Frank Julian in managing Studio Blue Radio.
OFFICIAL VIDEO:
TALIJA PROJECT
COVER OF THE ALBUM
Aggiungi commento
Commenti